از دستمزد 100 میلیونی رضا صادقی تا مشکلات تیزر تلویزیونی فیلم
تهیه کننده «بیخداحافظی» مطرح کرد:
تهیهکننده «بیخداحافظی» که از شرایط اکران این فیلم نسبتا ناراضی است، در گفتوگویی صریح از مشکلات این فیلم در اکران، هزینه تولید 840 میلیونی آن، مقایسه فروشش با «کلاه قرمزی و بچهننه»، مشکل صدای رضا صادقی روی تیزرهای تلویزیونی و دستمزد 100 میلیون تومانی این خواننده برای بازیگری و آهنگسازی در «بیخداحافظی» گفت.
محمد نشاط درباره شرایط فعلی اکران گفت: اکنون همه چیز با «کلاهقرمزی و بچهننه» سنجیده میشود در حالی که این فیلم یک پدیده است که نمیشود فروش آن را به وضعیت مطلوب اکران در سینماها ارتباط داد. بعید میدانم کسی قبول نداشته باشد که کلاهقرمزی برای خود یک برند پرقدرت است. بنابراین باید فروش این فیلم را از وضعیت کلی اکران جدا کرد.
وی ادامه داد: در 6 ماه گذشته سینمای ما با حواشی، اختلافات و مسایل مختلفی روبرو بوده که همه این موارد باعث شد مجموع سینما لطمه بخورد. اکنون که خدا را شکر بسیاری از مشکلات حل شده است طبیعتا کمی زمان میبرد که اکران به حالت عادی و مطلوب بازگردد. امیدوارم این شرایط مطلوب در آینده نزدیک ایجاد شود تا فیلمها بفروشند. ما باید به مجموع سینما فکر کنیم.
نشاط در پاسخ به سوالی درباره گلههایش از فروش «بیخداحافظی» و توجه به این فیلم اظهار کرد: مشکلات فروش برای فیلمها به یکی دو عنوان خلاصه نمیشود. این مشکلات از تعداد سینمای مطلوب آغاز میشود و تا مسایلی مانند تبلیغات و ... ادامه مییابد.
به عنوان مثال اکنون مخاطب طبیعتا ترجیح میدهد برای فیلم دیدن سینمایی را انتخاب کند که همه چیز کنار هم دارد. مثلا سینما «آزادی» را در نظر بگیرید. این سینما زیر نظر سعیدیپور که مدیر بسیار خوبی هست، هم از نظر مشتری و هم از نظر تبلیغات وضع خوبی دارد و میبینیم که مدیر آن سینما بابت جذب مخاطب و دیده شدن فیلمها تلاش میکند.
در همان سینما مخاطب میتواند بدون دغدغه اتومبیلش را در پارکینگ بگذارد، از فیلمهای مختلف استفاده کند، به رستوران و کافیشاپ پردیس برود و در کل با خیال راحت تفریح کند اما آیا در یک سینمای تک سالنه چنین امکاناتی فراهم است؟ خیر.
تهیه کننده «بیخداحافظی» در عین حال با بیان اینکه تلاش زیادی برای اکران فیلم در عید فطر کرده است، گفت: سینمای ایران 6 ماه اول سال که برای اکران بسیار مهم است را از دست داده اما ما خودمان قبول کردیم که فیلممان را عید فطر اکران کنیم. مسؤلان دولتی و خصوصی سینما میدانند که من چقدر برای اکران شدن این فیلم دوندگی کردم اما آخر هم مجبور شدیم هفته اول بدون سینما «آزادی» و هفته دوم بدون سینماهای شهرستان فیلم را نمایش دهیم.
وی در ادامه سخنانش به بحث تبلیغات «بیخداحافظی» اشاره و عنوان کرد: بعید میدانم کسی شک داشته باشد که تبلیغات برای ما، با فیلمی مانند «کلاهقرمزی و بچهننه» یکسان نیست، چرا که تلویزیون برای تیزر، پشت کلاهقرمزی ایستاده است وتبلیغات محیطی بیشتری هم دارد. طبیعی است چون مخاطب هم دارد سینمادار که میخواهد چرخ سینمایش بچرخد بیشتر آن را نمایش میدهد.
نشاط همچنین درباره تبلیغات این فیلم در تلویزیون خاطرنشان کرد: ما تا چند روز قبل برای تبلیغات تلویزیونی «بیخداحافظی» با مشکل روبرو بودیم اما خدا را شکر این مشکل حل شد. در واقع ما برای استفاده از صدای رضا صادقی بر روی تیزر فیلم مشکلاتی داشتیم اما با این سؤال روبرو بودیم، پس چگونه ایشان عید نوروز به عنوان میهمان به تلویزیون آمدند و اتفاقا آهنگهایی که برای این فیلم ساخته بودند را خواندند.
اتفاقا آن آهنگها طبق قرارداد، برای «بیخداحافظی» بود و ما میتوانستیم معترض شویم که چرا قبل از اکران فیلم این اتفاق افتاده است اما این کار را نکردیم. خدا را شکر پس از صحبتها و نامهنگاریها، مشکل تیزرهایمان حل و تیزر «بیخداحافظی» با صدای صادقی پخش شد.
تهیه کننده «بیخداحافظی» در بخش دیگری از این گفتوگو با اظهار دلخوری از برخی اقدامات علیه فیلم بیان کرد: من در هنگام اکران «بیخداحافظی» برای اولین بار با پدیده عجیبی در سی سال اخیر روبرو شدم.
چندی قبل یکی از رسانههای کشور انتقادی را از قول کیوان کثیریان به عنوان منتقد به صورت گسترده نسبت به فیلم پیامک کرد در حالی که در همان پیامکها از دو فیلم دیگر تمجید شده بود.
تاکنون ندیده بودم یک رسانه رسمی و متعلق به یکی از نهادهای رسمی کشور که از بودجه عمومی ارتزاق میکند اینگونه فیلمی را در مقابل دو فیلم دیگر بکوبد. من برای این اقدام متاسفم.
نشاط در بخش پایانی سخنانش درباره هزینه بالای تولید «بیخداحافظی» که گفته میشود بیش از 800 میلیون بوده است، اظهار کرد: هزینه تولید «بیخداحافظی» حدودا 830 تا 840 میلیون تومان بوده است. ما فقط در بخش بازیگریمان 240 تا 250 میلیون دستمزد دادهایم که رقم قابل توجهی است.
وی توضیح داد: «بیخداحافظی» فیلمی است که بازیگران مطرح و بسیار خوبی در آن حضور دارند. تنها به عنوان یک نمونه میگویم که دستمزد رضا صادقی برای بخش بازیگریشان 70 میلیون تومان و برای آهنگهایی که در فیلم ساختهاند 30 میلیون تومان بوده است.
بازیگرانی مانند محمدرضا فروتن، پگاه آهنگرانی، تهامی و ... هم هر کدام در سینمای ما مطرح هستند و طبیعتا دستمزدهایشان پایین نیست. ضمن آنکه دوستان پشت دوربین «بیخداحافظی» جزو افراد مطرح حرفه خودشان هستند و با این روند هزینه تولیدمان منطقی است.
این سینماگر با اشاره افزایش بسیار زیاد هزینههای پشت صحنه فیلمسازی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز برای فیلمسازی با آن مواجه هستیم هزینههای پشت صحنه و به عنوان نمونه هزینه سنگین اجاره لوکیشن است.
به عنوان مثال شما برای فیلمبرداری در یک منزل مسکونی باید روزی سه میلیون تومان پرداخت کنید، آن هم در شرایطی که برایتان ساعت تعیین میکنند و اگر بیش از آن ساعت کارتان طول بکشد باز هم باید هزینه بپردازید!
محمد نشاط در پایان این گفتوگو درباره اینکه به نظر میرسد با توجه به حضور رضا صادقی و بازیگران مطرح، «بیخداحافظی» فروش قابل توجهی در شبکه نمایش خانگی داشته باشد، گفت: اطلاعرسانی، تبلیغ مناسب، در دسترس مردم قرار گرفتن، معرفی نوع کالا و ... از جمله فاکتورهای معرفی خوب یک محصول هستند.
همان طور که گفتم ما در معرفی این فیلم در تلویزیون هم با مشکل مواجه بودیم. ضمن آنکه هنوز باید برای خیلی از مخاطبانمان و حتی گاها برخی سینماداران، تفاوت فیلم موسیقیایی با سایر گونهها مانند درام و ... را توضیح دهیم. امیدوارم فیلم بتواند در شبکه نمایش خانگی با استقبال گسترده روبرو شود.
منبع: ایسنا